Programa
Jornada 1
DILLUNS 18 de novembre de 2024
Vídeo resum primera jornada
Informació, registre i recepció d’assistents
Presentació del Congrés
Inauguració institucional
a càrrec de Daniel Martínez, president del Grup Focus
Conferència inaugural
a càrrec de Xavier Marcé, Regidor de Cultura i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona
Presentació de la jornada de matí
El projecte “Col·lecció d’espectadors”
Rio de Janeiro, 2014. Vaig demanar a un desconegut que anés a casa seva i la fotografiara com si fos part de la seva intimitat. Va ser el començament de Col·lecció de Persones, una col·lecció de 4 projectes: Amants, Col·leccionistes, Artistes i Espectadors. Totes les col·leccions es van acumulant. A cada ciutat on vaig, recopilo més persones. A partir d’aquestes trobades una per una, crec espectacles, performances, conferències, llibres i exposicions per crear un arxiu del que és efímer.
Coffee break
Espectadors en risc
Està en risc el concepte d’espectador, tal com es defineix convencionalment, en els temps contemporanis? Factors com ara la guerra, la crisi climàtica, la tecnologia, la virtualitat i la intel·ligència artificial estan reconfigurant les experiències de l’audiència. Quins reptes nous podrien portar aquests canvis i com podem abordar-los per preservar i adaptar el paper de l’espectador en les arts escèniques?
La relació espectador-personatge: els elements de les converses psicològiques al teatre
El teatre és una experiència relacional que reprodueix la vida i les interaccions humanes tant a l’escenari com a la connexió entre actors i espectadors. L’aire elèctric que sorgeix entre ells s’explica a través d’elements psicològics com la transferència, identificació, projecció i empatia, que generen converses implícites entre el públic i els personatges. Basant-se en entrevistes amb participants de teatres a Berlín, Londres i Nova York, s’observa que aquestes interaccions no només enriqueixen la vivència teatral, sinó que també tenen un efecte terapèutic en permetre una creació emocional compartida.
Resum de la jornada de matí i avanç del programa de la tarda
Visita guiada a l’exposició “Col·lecció d’Espectadors”
Dinar lliure
Presentació de la jornada de tarda
Espectadors: una experiència d’aprenentatge permanent?
Com es forma un per ser espectador? Com es desenvolupen les capacitats artístiques a l’edat adulta? Ser espectador de teatre ofereix una oportunitat d’aprenentatge permanent ampliant la perspectiva i l’apreciació de les arts escèniques.
Com és el públic i com es comporta durant les representacions? Com expressa el seu gaudi o rebuig: aplaudeix, crida o reacciona en temps real? I les seves interaccions abans i després de la funció? Es queden per parlar de la seva experiència o esperen per conèixer els artistes?
Visita guiada al Teatre Romea
Activitat exclusiva per a convidats internacionals
Jornada 2
DIMARTS 19 de novembre de 2024
Vídeo resum segona jornada
Informació, registre i recepció d’assistents
Resum de la 1a jornada i presentació del programa del matí
Els joves com a agents culturals
Hi ha hagut moltes discussions sobre com implicar els joves en les arts escèniques, però massa sovint aquestes converses es produeixen sense cap veu juvenil a la sala. En aquesta taula rodona interactiva, cada participant serà convidat a assumir un paper específic, posant-se en la pell dels joves, les institucions, els educadors i altres actors clau. Junts, explorarem els obstacles als quals s’enfronten els joves, les estratègies per millorar la comunicació i el compromís i noves oportunitats que poden beneficiar tant les institucions com els joves.
Qui hi va? Mediació i arts escèniques
La mediació cultural és cada vegada més present en el camp de les arts escèniques, generant formats i retorns de gran valor i ajudant-nos a qüestionar i ampliar els límits de les nostres pràctiques, així com el seu lloc a l’entramat social de què forma part la cultura. Fer-nos preguntes del tipus, qui ve? qui no ve? a qui arribem? o qui falta? Va més enllà d’un exercici de màrqueting, forma part d’un compromís amb la contemporaneïtat que s’hauria de plantejar qualsevol artista, teatre, programador o centre cultural. La mediació cultural pot donar respostes i claus per enfrontar-nos a aquests desafiaments.
Coffee break
Drets culturals relacionats amb els espectadors
Com podem garantir que tots els espectadors tinguin el mateix accés als seus drets culturals, com ara la participació, la identitat cultural i el patrimoni? Com poden els teatres no només millorar l’accés, sinó també fomentar la participació activa i la inclusió, assegurant-se que es respectin i representin les diferents identitats i històries culturals?
Els festivals i els seus públics
Des de la perspectiva dels departaments educatius o les àrees de participació del públic dels festivals d’arts escèniques, quines estratègies es fan servir per atraure els espectadors? Es prioritza la qualitat sobre la quantitat? Quines són les implicacions ètiques i socials per als artistes i curadors en presentar performances que involucren les experiències viscudes pels participants?
Resum de la jornada de matí i avanç del programa de la tarda
Visita guiada a l’exposició “Col·lecció d’Espectadors”
Dinar lliure
Performance com a Acció – Acció com a Performance
El taller té com a objectiu experimentar metodologies de composició i creació a les arts escèniques basades en autobiografies, objectes personals, ficció vs. realitat, investigació com a pràctica, autoteoria, “allò personal és polític”, allò pràctic (l’acció / la participació) – i el gir relacional. Aquest taller és un apropament a les pràctiques contemporànies a les arts escèniques. Compartint la meva pràctica amb “Collection of People” experimentarem diferents exercicis de composició per construir accions – accions performatives – narratives escèniques i programes performatius.
Taller impartit en anglès. No hi haurà servei de traducció.
Cal inscripció prèvia al taller.
Es desenvolupa a un aula de l’Escola Massana.
El taller de mediació artística proposa debats performatius o debats al revés, dissenyats per iNerTE, on l’anàlisi del teatre comença amb l’experiència personal de cada espectador davant d’un espectacle seleccionat. A partir de fragments de vídeo, es fomenten actes col·lectius on, en comptes de preguntar pel significat de l’obra, cada persona reflexiona sobre el seu propi impacte i inquietuds davant l’experiència teatral. Aquesta metodologia busca canviar l’eix analític, enfocant-se a l’efecte estètic en el públic i replantejant la relació entre escena i espectador.
Taller impartit en castellà. No hi haurà servei de traducció.
Cal inscripció prèvia al taller.
Es desenvolupa a un aula de l’Escola Massana.
Espectadors, consumidors, comunitats, persones. Estratègies de mediació per a les arts escèniques
Qüestionarem els conceptes espectadors/visitants, públic, comunitats i ciutadania. Què són, qui són, quina és la nostra relació i quina podria ser? Més enllà de la captació i acumulació d’assistents, podem endinsar-nos en els enllaços que ens connecten? Què caldria activar, i quin cost tindria en termes temporals, econòmics i metodològics? La mediació cultural com a disciplina –i com a caixa de ferramentes– ens permetrà imaginar aquests potencials, una manera qualitativa de generar experiències significatives. Partint d’exemples diversos amb públics i comunitats diferents, casos d’estudi que il·lustren com arribar on no s’arriba amb les eines convencionals, advertiments i aprenentatges. Qui falta als «nostres públics»? Obrim les portes, ajustem els preus, però no vénen. Per què? Ens importa prou per emprendre canvis i estratègies a llarg termini?
Taller impartit en castellà. No hi haurà servei de traducció.
Cal inscripció prèvia al taller.
Es desenvolupa a un aula de l’Escola Massana.
Personificar la relació espectador-personatge per millorar el benestar de l’espectador
S’explora com la connexió emocional entre el públic i els personatges teatrals pot promoure el benestar personal. Mitjançant dinàmiques que aborden la transferència, identificació i empatia, els participants experimentaran com aquestes “converses psicològiques” amb l’escena permeten reflexionar sobre les pròpies emocions, fomentant un espai d’autoconeixement i enriquiment emocional.
Taller impartit en anglès conjuntament amb el psiquiatra Christian Heim. No hi haurà servei de traducció.
Cal inscripció prèvia al taller.
Es desenvolupa a un aula de l’Escola Massana.
Jornada 3
DIMECRES 20 de novembre de 2024
Vídeo resum tercera jornada
Informació, registre i recepció d’assistents
Resum de la 2a jornada i presentació del programa del matí
La postfunció: amb o sense artistes?
Entre totes les activitats que s’organitzen al voltant de les representacions teatrals, la postfunció, la trobada del públic amb els artistes després de la funció és sens dubte l’estrella. Però què aporta exactament aquesta interacció al públic, als artistes i als mateixos teatres? És convenient fer aquests debats sense els artistes? Podria permetre al públic expressar-se amb més llibertat?
Dir-se públic: entre la mediació teatral i l’efecte estètic
S’analitzarà la relació entre teatre i públic en el context actual, explorant com les pràctiques escèniques aborden les urgències de la societat i els canvis històrics a l’art teatral. Es destaca la dependència del teatre d’un espectador actiu, la presència del qual fomenta un diàleg més profund que el simple aplaudiment. La reflexió planteja que tant artistes com productors s’han de qüestionar el propòsit de les creacions i el vincle amb el públic, ja que el desenvolupament del teatre i la força estètica depenen d’estratègies de mediació que enforteixin aquesta relació essencial.
Coffee break
Projectes intergeneracionals i socials
Com poden les arts combatre eficaçment la solitud no desitjada a través de projectes intergeneracionals? De quina manera les arts poden servir com a eina de creació d’espais per unir comunitats diverses? Com poden abordar les arts qüestions socials importants, com l’accessibilitat, la salut mental, la discriminació i la conscienciació comunitària? Quin paper tenen les col·laboracions entre les organitzacions artístiques i diverses parts interessades, com els serveis socials, les escoles i els grups veïnals, en aquestes iniciatives? Com es percep l’art dins de la comunitat i quines mesures poden adoptar els llocs per reformular aquestes percepcions i fomentar-ne la inclusió?
Diversió!
Com poden ser divertides les experiències teatrals? Com vam trobar el teatre per primera vegada? Va ser divertit? La comprensió de la paraula “diversió” canvia segons l’edat? Com ofereix el teatre diversió per a totes les edats? La participació del públic o dels aficionats a la dramatúrgia o la interpretació pot generar gaudi? Hi ha maneres diferents? Què tal els nous mitjans i les noves tecnologies a les arts escèniques? Què ofereix el teatre que es diferenciï d’altres activitats de lleure?
Resum de la jornada de matí i avanç del programa de la tarda
Dinar lliure
Visita guiada al Gran Teatre del Liceu
Conclusions
Col·lecció d’espectadors
Qui és l’espectador? Qui són aquells desconeguts que la Raquel André ha anat arxivant en imatges, textos i objectes en el marc de la seva “Col·lecció de persones”, durant gairebé una dècada? Com va fer el directe artístic relació activada per André, va ser percebuda per ells? Com es van sentir a través de l’experiència d’una trobada? Qui són aquests testimonis participatius? Qui són aquests espectadors?
Espectacle creat a partir d’un taller realitzat amb espectadors teatrals de Barcelona.